I varje kvarter har vi minst ett miljörum. Vill du kasta grovsopor eller kasta större mängd än vad som finns plats för i miljörummet i ditt kvarter kan du hitta återvinningscentraler på följande adresser: Fårösund: Förrådsvägen Kustparken, infart från Fårövägen/väg 148 Hemse: Sindarve, infart från väg 142 mot Linde Klintehamn: Mattshagevägen Slite: skyltat från Lärbrovägen/väg 147 norr om Slite Visby: Västra Törnekvior, infart från Follingboväg/väg 143 Ljugarn: Hallute backe, infart från väg 143 Burgsvik: Hoburgsvägen/väg 500 ca 2,5 km söder om Burgsvik
Har du en tub i din ytterdörr bör en av dina nycklar alltid ligga där. Detta är för er egen säkerhet och för att vi som hyresvärd ska kunna komma in i bostaden vid nödsituation. Om en nödsituation uppstår och vi eller räddningstjänst inte kan komma in i bostaden kommer dörren att brytas upp och då kan du som hyresgäst att bli ersättningsskyldig för skador på bostaden. Det är också viktigt att det ligger en nyckel i tuben för att vi skall kunna åtgärda fel vid en eventuell felanmälan i din bostad. Skulle du av någon anledning bli utelåst så kan vi och vår jour vara behjälpliga.
I din välkomstguide finns information om det som kan vara bra att veta inför inflyttning.
På Mina sidor kan du se vem som är din bovärd, den person som tar hand om din fastighet. Du anmäler fel smidigast på Mina sidor men vid akuta fel ringer du kundservice på telefonnummer 0498 - 20 39 00 som svarar under kontorstid på vardagar. Ringer du under kvällar och helger blir du kopplad till jouren, som hjälper dig med ditt akuta ärende.
Enligt regler i hyreslagen kan du som hyresgäst i vissa fall överlåta hyresrätten till annan person om du inte längre ska använda bostaden. Kontakta GotlandsHems kundservice för mer information och hjälp.
Ja, det får du om du hyr hyresgästlokalen för ändamålet. Du får hyra lokaler för loppis och andra potentiella vinstgivande evenemang max tre gånger per år.
Ja. Om du önskar att skicka ombud för upphämtning av dina nycklar behöver du skriva på blankett för fullmakt vid nyckelutlämning. Fyll i blanketten digital eller kontakta vår kundservice.
Om du vill flytta från bostaden du hyr måste du säga upp den. Hur lång uppsägningstid du har beror på vad du hyr och hur kontraktet ser ut. Du hittar vad som gäller för just ditt hyreskontrakt inne på Mina sidor vid dina kontrakt.
Det beror på vilket område du bor i. Du får information från din bovärd i samband med din inflyttning.
Har du tappat din nyckel måste ett cylinderbyte göras. Detta är för er egen säkerhet och för fastighetens. Kontakta oss på telefonnummer 0498 - 20 39 00 för mer information.
När det börjar dra i hop sig till utflyttning så kontaktas du av din nya bovärd via telefon eller mejl för att bestämma tid och plats för nyckelöverlämning.
Vanligtvis får du bara ha nycklarna du fått av din bovärd vid inflyttningen. I undantagsfall kan du skaffa en trygghetsnyckel, för exempelvis hemtjänst. För mer information om extranycklar kontaktar du kundservice på telefonnummer 0498 - 20 39 00.
När det börjar dra i hop sig till inflyttning så kontaktas du av din nya bovärd via telefon eller mejl för att bestämma tid och plats för nyckelöverlämning.
Nej, det får du inte. Vi har flera kommersiella lokaler att hyra för det ändamålet.
När du har använt dina köpoäng till din nya bostad hos oss kommer du automatiskt att börja samla nya. 1 dag = 1 poäng. Du kan när som helst logga in på Mina sidor och se dina samlade köpoäng.
Du är välkommen att ansöka om att bli blomvärd eller komma med synpunkter. Kontakta kundservice för att komma i kontakt med en hyresgästsamordnare som tar emot din input och hjälper dig vara delaktig i områdets trädgårdsutveckling.
I utflyttningsguiden finns information om det som kan vara bra att veta inför utflyttning.
Vi har satt ihop en guide som förklarar vad du som hyresgäst får göra i din bostad.
De vanligaste brandorsakerna i bostäder är torrkokning, bortglömda stearinljus, sängrökning samt att barn leker med elden. Det är bra att veta hur du kan skydda dig mot brand och vad du gör om olyckan är framme. Tänk på att kolla så att dina brandvarnare fungerar med jämna mellanrum.
Dina avtal finner du på Mina Sidor under rubriken Faktura.
Du är välkommen att ansöka om att bli blomvärd eller komma med synpunkter. Kontakta kundservice för att komma i kontakt med en hyresgästsamordnare som tar emot dina tankar och hjälper dig vara delaktig i områdets trädgårdsutveckling. Har du synpunkter på andra delar av utemiljön i ditt område är du välkommen att dela med dig av dessa till oss på GotlandsHem via kundservice.
Om du inte har någon ström i bostaden så behöver du kontrollera om det är ett elavbrott som drabbat ett större område eller om det endast är din bostad som påverkas. Om du inte hittar felet så gör du en felanmälan på Mina Sidor.
Alla hyresgäster har rätt till nattro från klockan 22.00 till 06.00.
Hyressättningen är baserad på standard, kvalitet, service, närmiljö, närservice och läge. Vår modell grundar sig på fyra poängområden vilka är Bostadens storlek och typ av bostad, Bostaden, Kvarteret och Bostadsområdet.
Rökförbud råder i alla gemensamma utrymmen i alla våra fastigheter. Några av våra kvarter är helt rökfria, gör du ett besök i ett sådant kvarter finns skyltar som informerar om vilka trivselregler som gäller. Du kan också hitta mer information i ditt hyreskontrakt.
När du behöver anmäla något fel i din bostad eller gemensamma utrymmen gör du det enklast på Mina sidor. För akuta fel ringer du kundservice på telefonnummer 0498 - 20 39 00.
Du är ansvarig för att betala hyra och ta hand om bostaden under hela din uppsägningstid även om du väljer att flytta i förtid. Vi tillåter inte att någon annan flyttar in under din uppsägningstid och din uppsägningstid kommer inte att kortas ned. För att kunna fullfölja din tillsynsplikt av bostaden rekommenderar vi därför att du har kvar nycklarna fram till utflyttningsdagen.
Som ett första steg skulle vi rekommendera dig att ta kontakt med din granne och förklara att de stör sin omgivning. Om ditt försök att säga till på egen hand inte hjälper är det viktigt att du anmäler störningen till oss på telefonnummer 0498 – 20 39 00 så att vi kan vidta åtgärder för att komma till rätta med problemet.
Du kan boka en tvättid åt gången, antingen via Mina sidor under rubriken "Mina kontrakt" (klicka på ditt bostadskontrakt så hittar du tvättstugebokningen där) eller direkt vid tvättstugan. I områden som saknar elektronisk bokning kan du endast boka tvättid med hjälp av din bokningscylinder.
För att välja och beställa internettjänst med hastighet upp till 1 Gbit/s besöker du Zmarkets hemsida. Alla GotlandsHems bostäder har möjlighet till en internethastighet på 1 Mbit/s kostnadsfritt, denna bredbandstjänst beställs via Zmarket. En hastighet på 1 Mbit/s brukar räcka för enklare webbtjänster som till exempel att besöka Försäkringskassan, bank och Skatteverket.
Du kontaktar oss och vi hjälper dig med det, men du bekostar det själv och du kan komma att behöva återställa dörren när du flyttar.
Vi går igenom hur du kopplar in tv och bredband i vår installationsguide.
Vattenförbud innebär att det är förbjudet att: 1) Vattna med spridare eller slang. Givetvis får du vattna med vanlig vattenkanna. 2) Tvätta bilen med slang. 3) Fylla spa/pool/bassänger med kommunalt dricksvatten. På Region Gotlands hemsida kan du läsa mer om vad vattenförbud innebär.
Du får inte ha en inspelande videokamera utanför din bostad, men det är okej att ha titthålskamera som inte spelar in video.
Frityroljor, matoljor och matfett ställer till stora problem i våra byggnader om de hälls ner i avloppet. Matoljor och matfett sätter igen avloppsrör och orsakar stopp. Vid stopp måste avloppsrören rensas och spolas med hett vatten. Matoljor och matfett fräter även sönder avloppsrören vilket leder till vattenskador. Tar vi hand om frityroljor, matoljor och matfett på rätt sätt sparar hyresgästerna in minst en miljon kronor varje år, eftersom inga hetvattenspolningar kommer att behövas. Häll överbliven olja i exempelvis en PET-flaska som du sedan lämnar in till din närmaste återvinningscentral.
Kolla vid gångjärnen på sidan av din ytterdörr. Där finns ett klistermärke som anger vad det är för typ av dörr. Både brandklass och säkerhetsklass framgår.
Information om hur TV och internet fungerar när du flyttar in kan du se i guiden "Så fungerar TV och bredband".
Som ett första steg skulle vi rekommendera dig att ta kontakt med din granne och förklara att de stör sin omgivning. Om ditt försök att säga till på egen hand inte hjälper är det viktigt att du anmäler störningen till oss på telefonnummer 0498 – 20 39 00 så att vi kan vidta åtgärder för att komma till rätta med problemet.
Hyran betalas i förskott och i mitten av varje månad publiceras hyrorna på Mina Sidor. Har du redan valt aviseringsätt autogiro så kommer din hyra att dras från ditt konto den sista vardagen varje månad. Har du valt e-faktura kommer din hyresavi till din internetbank. Upplever du problem så kontakta kundservice på telefonnummer 0498 - 20 39 00.
Gäller det en felanmälan gör du den lättast genom att logga in på Mina sidor. Övrig kontakt, ring vår kundservice på 0498-203900 så kopplar vi dig till en trygghetsvärd.
Att bo i ett flerfamiljshus ställer krav på hänsyn och tolerans. En del hus är mer lyhörda än andra och ömsesidig respekt behövs för en god grannrelation. En bra dialog är alltid det bästa, informera gärna dina grannar. Utöver det gäller rätten till nattro mellan 22.00 - 06.00.
Badrum och wc är inte med i de årliga erbjudanden som sänds ut till hyresgäst utan beställs och renoveras i ett helt område samtidigt. Då görs alla åtgärder som behövs i dessa utrymmen på en gång. Det beror på att även till exempel stammar kan behöva åtgärdas. Badrumsrenoveringarna blir därmed mer omfattande. Vid badrumsrenovering byts den inredning som behövs och ny beklädnad på golv och väggar görs.
Nej. Trapphuset är en viktig utrymningsväg för samtliga i huset och för räddningstjänsten. Därför får inte framkomligheten hindras och trapphuset måste hållas rent från brännbart material som barnvagnar, cyklar, tidningar och kartonger. Samma regel gäller i källaren och på vinden som dessutom ska hållas låsta för att undvika otillbörligt tillträde.
Allt som inte går att sortera i sopkärlen i miljörummet räknas som grovsopor och ska lämnas till någon av Region Gotlands återvinningscentraler. Detta kan exempelvis vara möbler, elektronik, madrasser, mattor, cyklar, barnvagnar, leksaker, porslin, keramik, krukor, kastruller och stekpannor.
Hyran höjs av olika skäl. Det kan handla om höjda skatter och avgifter för exempelvis el, värme, vatten och avfallshantering. Precis som allt annat i svensk ekonomi så stiger priser på varor och tjänster. Det kan även bero på att större åtgärder har gjorts.
I "Guide kring vad du som hyresgäst får göra i din bostad" kan du läsa närmare om vad du får göra i din direkta bomiljö.
För att säga upp din bostad loggar du in på Mina Sidor.
Så här kan vi hjälpas åt att använda vattnet smart och spara så mycket som möjligt: 1) Duscha snabbt istället för att bada. 2) Vattna med kanna istället för slang och spridare. 3) Om du måste skölja av damm från bilen, använd hink.
Du hittar din tvättstugas trivselregler på plats i tvättstugan. En ren tvättstuga är alltid trevligare att använda. Tänk på att noggrant följa de städinstruktioner som finns i tvättstugan där du bor. Glöm inte att bland annat göra rent filter från ludd.
Vid problem med skadedjur eller ohyra som myror, silverfiskar, råttor och möss i bostaden kan du ringa till Rentokil på telefonnummer 010-470 49 50. Saneringen är kostnadsfri för dig som är hyresgäst hos oss.
Man kan bara boka ett pass i taget förutom på de områden som har en grovtvätt. Då det är möjligt att boka grov och vanlig tvätt samtidigt.
Ej påbörjat pass släpps efter 60 minuter.
En ren tvättstuga är alltid trevligare att använda. Tänk på att noggrant följa de städinstruktioner som finns i tvättstugan efter varje tvättpass. Glöm inte att exempelvis göra rent filter från ludd. Lämna tvättstugan som du själv önskar finna den.
Behöver din bostad tillgänglighetsanpassas ringer du Region Gotland och ber om att få tala med bostadsanpassningsenheten på telefonnummer 0498 - 26 90 00.
Det finns sop- och återvinningsstationer i alla GotlandsHems bostadsområden så att du som hyresgäst lätt ska kunna källsortera.
I dagsläget har vi inte några verktyg eller maskiner som går att låna.
Om du tackar nej till ett erbjudande om underhåll kommer vi inte att skicka fler erbjudande på samma åtgärd igen. Men du har självklart rätt till ditt underhåll ändå och kan göra en beställning när som helst. Underhållet kommer då att ske under året därpå.
I "Guide kring vad du som hyresgäst får göra i din bostad" kan du läsa närmare om vad du får göra i din direkta bomiljö.
Varje gång som du loggar in på Mina sidor uppdaterar du dina köpoäng. Du måste logga in minst en gång per år för att behålla dina köpoäng. Du får en poäng för varje dag du stått i bostadskön. Inne på Mina sidor under rubriken "Sökande" kan du se när du senast måste logga in nästa gång för att behålla dina köpoäng. När du har loggat in på Mina sidor är det bra om du också ser över och uppdaterar dina kontaktuppgifter.
Om passet innan inte är bokat eller redan ledigt kan du börja tvätta 15 minuter innan ditt pass.
Så länge du betalar hyran är bostaden din. Därför är det viktigt att du betalar hyran i tid. Senast den sista vardagen i varje månad ska den vara betald.
Nej. Du ansvarar själv för registrering av hemförsäkring hos ditt försäkringsbolag.
Boinflytande är till för att du som hyresgäst skall kunna känna dig mer delaktig och ha möjlighet att kunna påverka din boendemiljö.
Du byter själv lamporna i den fasta armaturen som finns i bostaden, till exempel lysrör och ugnslampa.
Det är inte tillåtet i och med risk för skadedjur.
Som hyresgäst hos GotlandsHem har du kostnadsfritt möjlighet till en internethastighet på 1 Mbit/s och ett tv-grundutbud från Telia med Tv och streaming Start. Har du frågor kring tv och/eller bredband kan du kontakta Telias kundtjänst på telefonnummer 90 200.
Upplever du att obehöriga rör sig i ditt trapphus behöver du göra oss uppmärksamma på detta. Du kan via Mina sidor lämna ett ärende till trygghet där du beskriver problemet eller kontakta kundservice på 0498 - 20 39 00.
Om något är fel på tv-boxen så måste detta anmälas direkt till Telia. Ring Telia Support på telefonnummer 90 200.
Mattor och filtar ska tvättas i tvättmaskiner som är avsedda för grövre material. Dessa finns i grovtvättstugor som du hittar i några av våra bostadsområden.
Matavfall räknas som kompost och ska läggas i återvinningsbara papperspåsar som tillhandahålls av Region Gotland. I de flesta av våra kvarter finner du kompostpåsar i anslutning till miljörummet. Skulle det vara slut kan du även finna dessa i de flesta matbutiker eller hos närmaste återvinningscentral.
Alla bostäder har tillgång till ett öppet bredbandsnät. Genom beställningsportalen Zmarket kan du välja den tjänsteleverantör och utbud inom internet, tv och telefon som passar dig och dina behov bäst. Ett grundutbud för tv ingår kostnadsfritt med Telia digital-tv som för närvarande är kanalpaketet Start.
Som hyresgäst hos GotlandsHem har du ansvaret för bostaden även under andrahandsuthyrningen. Det innebär bland annat att det är du som är ansvarig för att hyran betalas och att störningar inte förekommer. För din egen skull är det viktigt att du upprättar ett hyresavtal med den du hyr ut till.
Parkeringsytan får endast nyttjas för fordon som inte är avställda. På din parkeringsyta och i ditt förråd får du inte ha verksamhet eller använda ytan som rastplats, boende eller liknande för djur.
Ja, du har möjlighet att byta din bostad mot ett annat boende och göra ett bostadsbyte, även om bostaden är hos en annan hyresvärd. Bostäder med särskilda villkor kan endast byta med bostäder som har samma villkor, till exempel ungdomsbostäder eller bostäder för personer som fyllt 65 år. Det är inte möjligt att byta din bostad mot exempelvis en villa.
Ja. När du bor hos GotlandsHem är du som hyresgäst skyldig att ha en giltig hemförsäkring. Du ansöker om detta hos valfritt försäkringsbolag. Det skapar trygghet och skyddar dig, ditt hem och dina saker, i och utanför hemmet om något oförutsett skulle inträffa, exempelvis en brand eller en vattenskada.
Om du upplever att värmen på dina element är ojämn behöver du göra en felanmälan på Mina Sidor.
I de flesta av våra bostäder är det inte lämpligt att installera torktumlare eftersom ventilationen inte räcker till. Vi hänvisar till våra tvättstugor som finns i kvarteren.
Nej. Du har som hyresgäst inte rätt till någon form av ersättning vid planerat underhåll. Om du har svårt att bo kvar när underhållet utförs kan du välja att avstå från det planerade underhållet eller att dela upp det i omgångar.
En trygghetsvandring görs i ett samarbete mellan representanter från GotlandsHem, Polisen och hyresgäster i ditt kvarter. Det är ett sätt för dig som hyresgäst att berätta för oss hur vi kan skapa en tryggare boendemiljö för dig. Håll utkik på våra sociala medier för att delta i nästa trygghetsvandring.
Nej, i de flesta bostäder är det inte standard med diskmaskin.
Om din tillträdesdag är på en helg eller en röd dag så blir inflyttningen först nästa vardag.
Din hyresavi hittar du när loggar in på Mina Sidor under rubriken Faktura.
Vi underhåller din bostad med jämna intervaller. När det är dags för underhåll i din bostad skickar vi ut ett erbjudande till dig där det framgår vilka rum och vilken åtgärd du har möjlighet att få under kommande år.
Ska du ha en fest hemma, prata gärna med dina grannar innan så har de säkert större förståelse. Alla hyresgäster har rätt till nattro från klockan 22.00 till 06.00.
Du kan lämna din julgran på återvinningsstationer runt om på Gotland.
Vid byte av luckor behöver lådor i lådhurtsar och bänkskivorna plockas ur, tömmas och vara rena. Undanplockning inuti skåpen behöver inte göras men det behöver vara fritt utrymme vid luckornas gångjärn för att montering av dessa ska kunna utföras.
Det är inte möjligt att logga in utanför EU. Kontakta kundservice på telefonnummer +46 498 - 20 39 00 för att få hjälp om du befinner dig utanför EU.
Du uppdaterar dina kontaktuppgifter när du är inloggad på Mina sidor. Det är viktigt att vi har rätt uppgifter till dig om vi behöver nå dig.
Om du inte ska bo i din bostad under en tidsbegränsad period kan du i vissa fall hyra ut bostaden i andrahand.
Om en kris inträffar ska vi kunna hantera det på samma sätt som vi hanterar händelser i vardagen. Vi har till exempel alltid kapacitet att hantera ett temporärt boende om det skulle behövas. Om något inträffar i en fastighet, så kommer en kontaktperson att skickas till området för att uppfylla GotlandsHems ansvar. Vi har utsedda medarbetare som är förberedda på det uppdraget. Om en större händelse inträffar träder regionen in och vi samverkar för att lösa situationen.
Det som kan påverkas är framför allt vatten, elektricitet och bredband. Lyssna på P4 Gotland där information sänds om hur allvarligt läget är. GotlandsHem informerar också via våra vanliga kanaler i möjligaste mån.
Du ska lyssna på din lokalradio, P4 Gotland som är en beredskapskanal. De sänder ut all viktig information om samhället vid en kris eller en allvarlig störning. Tänk på att alltid ha en radio som fungerar med batteri eller med vev för laddning. Ett bra tips är att alltid ha koll på Krisinformations sida på internet och även ladda ner deras app till mobiltelefonen. SOS alarm har också en app som är mycket bra och som heter 112.
Vi har kris- och beredskapsplaner och vi övar på det som står i de planerna med jämna mellanrum. Mindre fastighetsbolag har oftast inte den förmågan. Däremot har även större, privata fastighetsbolag ofta förmåga att hantera kriser.
De är utspridda på våra fastigheter i Visby, Slite och Fårösund.
Skyddsrummen på GotlandsHem är besiktigade och godkända av MSB – myndigheten för samhällsskydd och beredskap. GotlandsHem kontrollerar månadsvis alla skyddsrum genom att se till att lös skyddsrumsutrustning är komplett och att den förvaras på sådant sätt att den inte förstörs eller försvinner. Vi kontrollerar även att golvbrunn för skyddsrumsdrift är ren och att ventilspindel fungerar och är smord. Radiatorventilen ska gå att stänga och öppna och vi ser till att belysningsarmatur och eluttag fungerar. Alla fastighetsägare har rätt att disponera skyddsrummen till annat under normala förhållanden. Det kan handla om förråd, cykelrum eller annan användning. Vid en krissituation som kräver skyddsrum har GotlandsHem 48 timmar på sig att iordningställa dem. GotlandsHems skyddsrum besiktigades och iordningställdes 2017 och rustades då upp för cirka 2 miljoner kronor.
Det är regionen som har ansvar för det så kallade befolkningsskyddet. Det innebär att de ska säkerställa att det finns en rimlig nivå på antalet skyddsrum. Vi uppfyller de krav som regionen ställer på oss. Det kan vara bra att veta att alla skyddsrum i Sverige är till för alla. Det innebär att våra hyresgäster i till exempel Fårösund inte har ensamrätt till de skyddsrum som finns i just deras kvarter. Här på Gotland kan skyddsrummen i första hand vara en möjlighet i områden som är svåra att utrymma som i större tätorter eller städer.
Det bästa stället att skydda sig på i en lägenhet är i anslutning till en dörrpost, gärna in till badrummet. Om du har ett badkar ska du fylla det med vatten i händelse av brand eller vattenbrist. Sök alltså upp en plats bakom två väggar - ytterväggen och en rumsvägg och försök att komma så långt bort från ytterväggen som möjligt för att skydda mot splitter under ett anfall. Samma princip gäller om du bor i ett hus.
Den utrustning som finns i skyddsrummet varierar beroende på när skyddsrummet är byggt och hur stort det är.
Samlingsplatser som organiseras av myndigheter varierar beroende på vad som har hänt. Du behöver lyssna på P4 Gotland för att få information om vad som gäller som gäller just där och då. Frivilliga försvarsorganisationer kan också öppna Röda Korsets mötesplatser vid behov och även det får du information om på P4 Gotland.
Nej.
Läs om det i broschyren “Hur förberedd är du vid en kris?” som du har fått i brevlådan i samband med Beredskapsveckan 2023.
Beroende på krisens omfattning informerar vi via vår hemsida, Facebook, anslag i portar eller via P4 Gotland. Vi är också snabbt på plats med förberedd personal ifall något händer i våra bostadsområden.
Du kan ringa till vår kundtjänst på telefonnummer 0498 – 20 39 00 eller gå in på Mina sidor på GotlandsHems hemsida. I vissa fall kommer vi även sätta upp anslag i portarna. När det gäller allmän krisinformation hänvisar vi till 113 13 som är det nationella informationsnumret i Sverige. Hit kan du vända dig för information om icke akuta olyckor och kriser i samhället. Du ska endast ringa 112 vid en akut situation.
Börja med att lyssna på P4 Gotland. Du kan även ringa till 113 13 som är ett informationsnummer vid allvarliga olyckor eller vid en kris.
Du agerar precis som under vanliga elavbrott.
Vatten kommer att distribueras via regionens teknikförvaltning till tappställen. Du får information om var dessa tappställen är via P4 Gotland.
Det är ett varningssystem som kallas “Hesa Fredrik” och som används vid olyckor, allvarliga händelser och störningar i viktiga samhällsfunktioner. Den ljuder med signal oavbrutet i sju sekunder, med fjorton sekunders tystnad. Detta upprepas under minst två minuter. “Hesa Fredrik” testas första helgfria måndagen i mars, juni, september och december klockan 15.00.
I mitten av februari kan du på din hyresavi se din nya hyra blir för 2024.
Den nya hyran gäller från 1 januari 2024.
Du kommer att betala retroaktiv hyra för två månader. Den första inbetalningen för den nya hyran finns på avin för mars månad 2024. Eftersom den nya hyran gäller från januari så kommer du behöva betala för höjningen som gäller för januari och februari retroaktivt. Retroaktiviteten fördelas under fyra månader: mars, april, maj och juni. Det innebär alltså att höjningen för två månader fördelas över fyra månader.
Det här har med bruksvärdesmodellen att göra. Beroende på var din bostad befinner sig i det vi kallar för infasning så resulterar årets hyresförhandling olika. I korthet handlar bruksvärdesmodellen om att hyran ska bli rättvis över hela vårt bestånd. Alla hyresgäster ska betala samma summa för en likvärdig bostad. För att nå dit behöver en del hyresgäster få sin hyra höjd och en del hyresgäster får sin hyra sänkt för att hamna rätt enligt bruksvärdesmodellen.
Du är välkommen att mejla kundservice på info@gotlandshem.se så förklarar vi vad som gäller för just din bostad.
Om du inte kan betala din hyra är det viktigt att du kontaktar vår kundservice på telefonnummer 0498 – 20 39 00, eller mejlar till info@gotlandshem.se, för att diskutera möjliga lösningar. Om du har ekonomiska problem finns flera sätt att få hjälp. På Region Gotlands hemsida finns samlad information om hur du som privatperson i behov av ekonomiskt stöd eller rådgivning kan ta del av det skyddsnät som finns.
Läs mer om hur det fungerar här: Så fungerar hyressättning (gotlandshem.se)
För att stå i GotlandsHems bostadskö behöver du registrera dig här på hemsidan. När du registrerat dig börjar du automatiskt att samla köpoäng. Du får en köpoäng per kalenderdag. En gång per år behöver du logga in på Mina sidor för att fortsätta stå kvar i vår bostadskö och för att behålla de köpoängen du hittills har samlat på dig. Dina köpoäng är personliga - därför kan de inte överlåtas till någon annan. Det är viktigt att du själv ansvarar för att uppdatera dina köpoäng.
Hittade du vad du sökte efter?
Låt oss veta om du tyckte att denna information hjälpte dig. Din återkoppling är till stor hjälp för oss i vårt kontunerliga förbättringsarbete.