illustration av ett mörkblått utropstecken med ljusblå bakgrund

Vi har en ny hemsida. Det innebär att du som är vår hyresgäst och du som är registrerad i vår bostadskö måste göra vissa saker för att hämta upp dina ködagar från det gamla systemet. Det är med andra ord mycket viktigt för dig att du gör rätt. Vårt nya system för Mina sidor måste kunna hitta ditt användarkonto och tillbaka till de ködagar du hade innan vi gjorde förändringen.

Vad behöver du som är hyresgäst göra nu?

Du som hyresgäst behöver klicka på Mina sidor och sedan välja om du vill logga in med BankID eller inte.

Är du hyresgäst och vill logga in med BankID? Det går bra! 

  • När du har loggat in med BankID/Mobilt BankID och är inloggad klickar du på knappen ”Sökande” som du hittar vid informationen om din bostad.   
  • Klicka sedan på ”Uppdatera din köinformation” och fyll i kontaktinformationen.  
  • Välj sedan de alternativ som passar dig bäst under stegen som följer.  
  • Uppdatera din bostadsprenumerationen och se till att informationen stämmer.  
  • Tryck på ”Slutför”.   
  • Nu ska du kunna se dina ködagar på förstasidan inne på Mina sidor.

 

Är du hyresgäst men inte har BankID? Det går också bra!

  • Klicka då på knappen “Klicka här om du står i bostadskön, är hyresgäst men inte vill logga in med BankID eller om du vill registrera dig i bostadskön för första gången.”.  
  • Välj ”Jag är hyresgäst” och tryck "Fortsätt"
  • Fyll i personnummer och OCR-nummer från hyresavin du fått från oss som gäller betalning för juli månads hyra (år 2023). Det går inte att använda OCR-numret från tidigare hyresavier. Har du inte möjlighet att skriva i det OCR-numret behöver du trycka på "Saknar du OCR?" och fylla i datum för kontraktsstart samt objektsnummer. Du hittar denna information i ditt hyresavtal. 
  • Fyll i kontaktinformation och skriv in ett nytt lösenord.
  • Uppdatera din bostadsprenumeration.  
  • Se att informationen stämmer. Tryck på ”Slutför”.
  • Nu ska du kunna se dina ködagar på förstasidan inne på Mina sidor.

 

Det här behöver du som står i bostadskön göra 

  • Du som ännu inte är hyresgäst och som står i vår bostadskö kan inte logga in med BankID första gången. Du måste då klicka på knappen “Klicka här om du står i bostadskön, är hyresgäst men inte vill logga in med BankID eller om du vill registrera dig i bostadskön för första gången.”.  
  • Välj ”Jag är inte hyresgäst” och tryck "Fortsätt".
  • Skriv in ditt personnummer och tryck "Registrera dig". 
  • Fyll i kontaktinformationen.  
  • Uppdatera din bostadsprenumeration.  
  • Se att informationen stämmer. Tryck på ”Slutför”.

1. Klicka på knappen “Klicka här om du står i bostadskön, är hyresgäst men inte vill logga in med BankID eller om du vill registrera dig i bostadskön för första gången.”

Skärmdump av Mina Sidor, steg 1.


2. Välj ”Jag är inte hyresgäst” och tryck "Fortsätt".

Skärmdump Mina Sidor, steg 2.

3. Skriv in ditt personnummer och tryck "Registrera dig".

Skärmdump Mina Sidor, steg 3.

4. Fyll i kontaktinformationen och tryck "Nästa".

Skärmdump Mina Sidor, steg 4.

5. Tryck "Nästa".

6. Dubbelkolla att allt som står i sammanställningen på sista sidan är rätt. Tryck därefter på ”Slutför”. Nu är allting klart och du ska kunna se dina ködagar igen!

Vad händer med mina ködagar?

Om du hade ködagar sedan tidigare registrerade på ditt personnummer kommer de att följa med till den användare du skapar nu. Är det första gången du ställer dig i kö hos oss börjar du samla ködagar från den dag du registrerat dig.

Hur uppdaterar jag mina ködagar framöver?

Allt fungerar precis som vanligt när du har följt alla steg vi beskrivit och loggat in den första gången. Det räcker nu att du loggar in en gång om året för att behålla dina ködagar. Vi rekommenderar dig att vara aktiv på Mina sidor och uppdatera dina kontaktuppgifter varje gång du loggar in. 

Hur ska jag göra när jag loggar in nästa gång?

När du genomfört första inloggningen kommer du att kunna logga in som vanligt. Det sker antingen med BankID eller med lösenord på Mina sidor. 

Vem kan svara på mina frågor?

Har du frågor eller behöver hjälp med att logga in första gången och uppdatera dina ködagar är du välkommen att höra av dig till vår kundtjänst på telefonnummer 0498 – 20 39 00 eller via info@gotlandshem.se.

Lite längre återkopplingstid

Vi förstår att det uppstår många frågor nu. Det är många som kontaktar oss och vi uppskattar om du kan ha överseende med lite längre återkopplingstid för dina frågor. Vi arbetar så hårt och fort vi kan för att hjälpa alla.

 

Klicka här för att komma till Mina sidor.

Hittade du vad du sökte efter?

Låt oss veta om du tyckte att denna information hjälpte dig. Din återkoppling är till stor hjälp för oss i vårt kontunerliga förbättringsarbete.