Varje månad betalar du hyra för nästkommande månad för din bostad. Hyresavin skickas inte till dig, den finns att läsa på Mina sidor i mitten på månaden och betalas sista vardagen i samma månad.
Du har fram till den sista vardagen varje månad på dig att betala din hyra, om vi inte fått betalningen innan dess går ärendet vidare till inkassoföretaget Intrum. Om förfallodatumet på din hyresavi passerats och gått vidare till inkassoföretaget betalar du hyran, räntan och eventuell inkassoavgift direkt till Intrum.
Vill du betala med e-faktura lägger du till GotlandsHem som betalningsmottagare i din internetbank. Hyresavin skickas då direkt till din internetbank där du kontrollerar och godkänner betalningen.
Kontakta din banks kundservice om du behöver hjälp med att komma igång med e-fakturor.
Om du väljer att betala hyran via autogiro så dras pengarna automatiskt från ditt konto den sista vardagen i varje månad. Det är viktigt att det finns tillräckligt med pengar på kontot för att dragningen ska gå igenom. Du kan ansöka om autogiro direkt i din internetbank.
När du betalar hyran måste du alltid ange OCR-numret. Anger du inte OCR-numret på din betalning vet vi inte att betalningen kommer från dig och att den ska täcka hyran för just din bostad. OCR-numret och annan bra information hittar du på hyresavin under rubriken Faktura inne på Mina sidor.
Betalningen gör du till GotlandsHems Plusgironummer: 825200-9.
Vid utlandsbetalning betalar du till IBAN SE42 9500 0099 6042 08252009 med SWIFT: NDEASESS
Om du har ekonomiska problem finns flera sätt att få hjälp. På Region Gotlands hemsida finns samlad information om hur du som privatperson i behov av ekonomiskt stöd eller rådgivning kan ta del av det skyddsnät som finns.
Försäkringskassan är den myndighet som betalar ut bostadsbidrag. På deras hemsida kan du läsa om vad som krävs för att få bostadsbidrag.
Om du inte kan betala din hyra är det viktigt att du kontaktar vår kundservice på telefonnummer 0498 – 20 39 00, eller mejlar till info@gotlandshem.se, för att diskutera möjliga lösningar.
Låt oss veta om du tyckte att denna information hjälpte dig. Din återkoppling är till stor hjälp för oss i vårt kontunerliga förbättringsarbete.
För enklare betalning av hyran kan du anmäla e-faktura hos din internetbank. Då skickas hyresavin direkt till internetbanken och det enda du behöver göra är att kontrollera uppgifterna och godkänna betalningen.
Logga in på Mina sidor för att se information om dina avier. Där kan du se: OCR nummer, om hyran är betald och din hyresavi.
Under sommaren har du som är hyresgäst hos oss möjlighet att hyra ut din bostad i andrahand till Region Gotland. Region Gotland förmedlar sedan bostaden vidare till sina sommarvikarier inom samhällskritiska funktioner.
Under de kommande 10–15 åren planeras omfattande ombyggnationer i vårt bestånd. Det innebär att ett antal bostäder kommer hyras ut med så kallade korttidsavtal. Till en början kommer det röra sig om ett mycket begränsat antal.
Vi har en ny hemsida. Det innebär att du som är vår hyresgäst och du som är registrerad i vår bostadskö måste göra vissa saker för att hämta upp dina ködagar från det gamla systemet. Det är med andra ord mycket viktigt för dig att du gör rätt. Vårt nya system för Mina sidor måste kunna hitta ditt användarkonto och tillbaka till de ködagar du hade innan vi gjorde förändringen.