
Tack för att du hjälper oss att bli bättre!
Vi ställer kontinuerligt frågor till våra hyresgäster om hur de uppfattar oss som fastighetsbolag och hyresvärd. En gång om året genomförs en större undersökning och vi vill tacka alla som svarade 2024 genom en kort sammanfattning av svaren.
- Först och främst: tack för att du bryr dig och svarar på våra frågor! Dina svar hjälper oss att prioritera och fatta beslut om vilka åtgärder vi ska satsa på, kommenterar vice vd Helena Olofsson.
66,6 procent av våra hyresgäster svarade på förra årets NKI mätning (nöjd kundindex).
Jämfört med andra fastighetsbolag inom allmännyttan är det en bra siffra där genomsnittet ligger på 61 procent.
Toppnotering kring trivsel
Många svarar att de trivs i våra områden och känner sig trygga. Trivsel i kvarteret har fått det bästa resultatet någonsin där 92 procent säger att de trivs. Det här är viktigt för oss. Tryggheten handlar bland annat om att områdena är välordnade, har bra belysning och att kontakten med grannarna är god. Lite mer omsorg om trapphusen skulle skapa en ännu bättre känsla.
Andra positiva synpunkter är att ni upplever att ni får hjälp när ni behöver det, att vi har en god dialog och att ni upplever att det är lätt att nå oss.
Det här kan vi göra bättre
Vi får många synpunkter kring förråden. Det kan handla om vilket skick de är i, att de ska vara säkra för inbrott och helst inte placerade i mörka källargångar.
- Vi håller med och tar med oss era synpunkter i vår underhållsplanering framöver, liksom hur vi tänker när vi bygger nytt, lovar Helena.
GotlandsHem kan också bli bättre på att informera om vad som händer i våra områden som också skulle kunna bli lite renare. Ljudmiljö och luftkvalitet kunde vara bättre och åtgärder kring detta finns med på vår lista över underhållsåtgärder som ska lösas fram till 2031.
Just nu arbetar vi intensivt med att reparera bänkar och bord för att vår utemiljö i år ska få ett lyft inför vårens ankomst.
Kommande underhåll
Vår lista på underhåll är väldigt lång. Ett av GotlandsHem övergripande mål är att komma i kapp med underhållsskulden fram till 2031 och det innebär att 3 000 bostäder ska renoveras.
- Vi förstår att det kan vara utmanande att behöva vänta på att få åtgärder genomförda. Men vi arbetar så fort vi kan och har nu ett etablerat samarbete med den entreprenör som ska hjälpa oss att genomföra detta. När vi kör igång kommer du att kunna följa arbetet i våra digitala kanaler.
- Om din fastighet är en av de som är i behov av renovering blir du meddelad i god tid innan och får den information du behöver. Vi kommer också att vara noga med att berätta vilka som kommer att röra sig i just ditt område - ett tydligt önskemål i vår senaste undersökning!