Två kvinnor pratar med varandra i ett bostadsområde. Den ena kvinna står med ryggen till och har en grå hoodie. Den andra kvinnan är vänd mot kameran, har en rosa tröja och håller i en cykel.

Att bo i ett flerfamiljshus ställer krav på hänsyn och tolerans. En del hus är mer lyhörda än andra och ömsesidig respekt behövs för en god grannrelation.

Ibland inträffar ändå situationer där vi störs av våra grannar, men vad räknas egentligen som en störning?  

Det här räknas inte som en störning 

  • Barn som skriker, gråter eller leker
  • Hundar som skäller en kortare tid
  • Kalas, middagar, mindre fest innan klockan 22.00 
  • Dofter som matos och parfym
  • När din granne inte hälsar tillbaka eller inte vill ha kontakt. Alla är olika och det är okej. 
  • Kortare dusch efter klockan 22.00 
  • Vardagsljud som hörs från din granne  
  • Grillning som sker på ett säkert och kontrollerat sätt 
  • Röklukt som kommer in i din bostad om du har fönster och dörrar öppna

Exempel på vad som är en störning 

  • Hög musik 
  • Hundar som skäller en längre tid
  • Bråk och skrik i en lägenhet 
  • Högljudd fest 
  • Rök som kommer in din bostad när du har fönster och dörrar stängda 
  • Borrande, spikande och bankande efter klockan 22.00
  • Tvättmaskiner och diskmaskiner som används efter klockan 22.00 

Självhjälp 

Om du upplever att du störs av din granne rekommenderar vi att du först själv tar kontakt med personen och förklara att hen stör sin omgivning. 

När du känner oro för din granne 

Känner du oro att någon far illa och upplever att situationen är akut ska du alltid ringa 112. Är du orolig att någon far illa men situationen inte är akut ber vi dig att göra en orosanmälan eller meddela oss om din oro. 

Upplever du att ett djur i ditt bostadsområde inte mår bra kan du anmäla det till Länsstyrelsen. 

Störningsjouren 

Om ditt försök att säga till på egen hand inte hjälper är det viktigt att du anmäler störningen till oss på telefonnummer 0498 – 20 39 00.

Under kvällar och helger kan du alltid nå störningsjouren genom att ringa till oss och välja knappval 1.  

En hyresgäst som upprepade gånger stör sina grannar kan dels bli ersättningsskyldig för jourens utryckning, dels spärrad från bostadskön.  

I de allra flesta fall kommer man till rätta med problem genom att ha en öppen dialog. 

Läs gärna även vår guide om trivselregler.

Hittade du vad du sökte efter?

Låt oss veta om du tyckte att denna information hjälpte dig. Din återkoppling är till stor hjälp för oss i vårt kontunerliga förbättringsarbete.