
Att bo i ett flerfamiljshus ställer krav på hänsyn och tolerans. En del hus är mer lyhörda än andra och ömsesidig respekt behövs för en god grannrelation.
Ibland inträffar ändå situationer där vi störs av våra grannar, men vad räknas egentligen som en störning?
Det här räknas inte som en störning
- Barn som skriker, gråter eller leker
- Hundar som skäller en kortare tid
- Kalas, middagar, mindre fest innan klockan 22.00
- Dofter som matos och parfym
- När din granne inte hälsar tillbaka eller inte vill ha kontakt. Alla är olika och det är okej.
- Kortare dusch efter klockan 22.00
- Vardagsljud som hörs från din granne
- Grillning som sker på ett säkert och kontrollerat sätt
- Röklukt som kommer in i din bostad om du har fönster och dörrar öppna
Exempel på vad som är en störning
- Hög musik
- Hundar som skäller en längre tid
- Bråk och skrik i en lägenhet
- Högljudd fest
- Rök som kommer in din bostad när du har fönster och dörrar stängda
- Borrande, spikande och bankande efter klockan 22.00
- Tvättmaskiner och diskmaskiner som används efter klockan 22.00
Självhjälp
Om du upplever att du störs av din granne rekommenderar vi att du först själv tar kontakt med personen och förklara att hen stör sin omgivning.
När du känner oro för din granne
Känner du oro att någon far illa och upplever att situationen är akut ska du alltid ringa 112. Är du orolig att någon far illa men situationen inte är akut ber vi dig att göra en orosanmälan eller meddela oss om din oro.
Upplever du att ett djur i ditt bostadsområde inte mår bra kan du anmäla det till Länsstyrelsen.
Störningsjouren
Om ditt försök att säga till på egen hand inte hjälper är det viktigt att du anmäler störningen till oss på telefonnummer 0498 – 20 39 00.
Under kvällar och helger kan du alltid nå störningsjouren genom att ringa till oss och välja knappval 1.
En hyresgäst som upprepade gånger stör sina grannar kan dels bli ersättningsskyldig för jourens utryckning, dels spärrad från bostadskön.
I de allra flesta fall kommer man till rätta med problem genom att ha en öppen dialog.
Hittade du vad du sökte efter?
Låt oss veta om du tyckte att denna information hjälpte dig. Din återkoppling är till stor hjälp för oss i vårt kontunerliga förbättringsarbete.
Relaterade guider
Ansök om en diskmaskin till din bostad
GotlandsHem erbjuder ett diskmaskinspaket under vissa kriterier. Paketet inkluderar installation, underhåll och vid behov byte av diskmaskinen i din bostad. Alla kostnader för dig som hyresgäst baseras på bruksvärdesmodellen.
Större kommande renoveringar
GotlandsHem arbetar med att komma i kapp med sin underhållsskuld. Fram till början av 2030-talet ska vi därför renovera cirka 2 500 bostäder och det kommer att påverka många av våra hyresgäster. Här läser du om hur det går till och vad det kan innebära för dig.
Skötsel av häckar i våra områden
Vi på GotlandsHem arbetar för att skapa en trivsam och trygg miljö för alla våra hyresgäster. En del i det arbetet är att sköta de gemensamma grönområdena, inklusive häckarna. Här förklarar vi varför och när vi klipper häckarna och hur du som hyresgäst kan bidra till en trivsam miljö.