En byggställning är uppställd runt ett grått bostadshus. Det är en grön gräsmatta och ljusblå himmel.

Underhåll i norra Visby

Vi kommer att genomföra omfattande renoveringar av fastigheterna i kvarteret Castor på Siriusgatan och Stjärngatan i norra Visby. Längst ner på sidan hittar du vanliga frågor och svar kring renoveringen.

Underhåll i norra Visby 

Kvarteret behöver helrenoveras vilket innebär allt från tak till dränering, stambyte, el, kök och badrum. Målet är att husen i kvarteret ska få effektiva och fossilfria uppvärmningslösningar och på så sätt bidra till väldigt bra energiprestanda. När renoveringen är klar är målet är att fastigheterna ska klara sig utan något större underhåll under kommande femton år. 

Att bo kvar i sin bostad under den här tiden blir utmanande. Projektet för renoveringen jobbar på en lösning och förmodligen kommer hyresgästerna i de aktuella bostäderna evakueras till lägenheter eller modulhus. Vi kommer att återkomma med information om detta. I den här filmen berättar vi mer om vad renoveringen innebär:

 

Det här innebär en stamrenovering hos GotlandsHem

 

Upphandling av totalentreprenad 

Renoveringen kommer genomföras genom upphandling av en totalentreprenad. Det blir därmed ett viktigt referensprojekt som kommer visa vägen för upplägg i kommande stora renoveringsprojekt. Vi har för avsikt att genomföra kommande stora renoveringsprojekt i en form som kallas samverkansentreprenad. Där sluts avtal kring strategisk samverkan vilket ibland även kallas “partnering.”   

Arbetet med att ta fram ett underlag till anbudet påbörjas under vårvintern 2024 och vi beräknar att vara klara med detta i juni i år. Då kommer vi också att ha mer information om vilken entreprenör som ska genomföra underhållet och då närmar vi oss ett läge där kostnadsbilden börjar bli tydligare. 

Så påverkas hyran  

Vi kan i nuläget inte säga någonting om hur detta kommer att påverka hyrorna i kvarteret. Nästa steg blir upphandling av entreprenör och då närmar vi oss det läge där kostnadsbilden börjar bli tydligare.  

Återkoppling från hyresgäster  

Under april 2023 kommunicerade projektet med hyresgästerna i berörda fastigheter med hjälp av en enkät där hyresgästerna har fått tycka till om sina bostäder. Svarsfrekvensen på denna enkät var 75%, vilket var en väldigt bra återkoppling som vi på GotlandsHem är tacksamma för. Svaren gav oss värdefull information om hyresgästernas åsikter kring sina bostäder.

Vi har arrangerat informationsträffar med hyresgäster under februari 2024 och våra hyresgästsamordnare kommer att besöka alla hyresgäster personligen för att gå igenom praktiska detaljer. Löpande information kommer som vanligt i form av hyresgästmeddelanden. 
 
Sidan kommer att uppdateras löpande under projektets gång. 

Vårt platskontor är öppet

På vårt platskontor kommer våra hyresgästsamordnare att ha sin bas under hela renoveringsprojektet. Platskontoret är i den gemensamhetslokal i kvarteret där vi bland annat haft informationsträffarna under våren. Det här är öppettiderna under sommaren:

Tisdagar 13:00-18:00
Onsdagar 13:00-18:00
Torsdagar 9:00-13:00

Vanliga frågor och svar

Varför måste ni göra renoveringen just nu? 

Svar: Den tekniska livslängden på rör och ledningar är nådd. Kvarteret behöver helrenoveras vilket innebär allt från tak till dränering, stambyte, el, kök och badrum. Målet är att husen i kvarteret ska få effektiva och fossilfria uppvärmningslösningar och på så sätt bidra till väldigt bra energiprestanda. 

När börjar renoveringen? 

Svar: Målet är att renoveringen börjar i oktober 2024. I början av september 2024 kommer vi att påbörja evakuering av hyresgästerna i de första husen som ska renoveras.  

När får jag veta om jag ska bo någon annanstans under renoveringen? 

Svar: Senast 1 månad innan 

Hur stort kommer mitt tillfälliga boende att vara? 

Svar: Ditt tillfälliga boende kommer att motsvara ditt vanliga. Har du till exempel en tvåa blir du evakuerad till en tvåa. Var beredd på att det kan bli så att det tillfälliga boendet är mindre eller större än ditt vanliga. Du betalar alltid den lägsta hyran.  

Hur länge behöver jag bo i ett tillfälligt boende? 

Svar: Vi räknar med att renoveringen tar 8 veckor, baserat på tidigare erfarenheter av liknande projekt. Var beredd på att renoveringen kan ta kortare eller längre tid. Vi vet mer om detta sommaren 2024 när det är bestämt vilken entreprenör som kommer att genomföra renoveringen. 

När renoveringen är gjord ska lägenheten besiktigas av oss och entreprenören och därefter får du information om när du kan flytta tillbaka hem.  

Vilken hyra betalar jag under renoveringen? 

Svar: Den lägsta hyran Du kommer maximalt att betala den hyra du har i dagsläget.  

Jag har husdjur, vad behöver jag tänka på? 

Svar: Du blir evakuerad till ett boende där du kan ha med ditt husdjur.  

Var gör jag av mina köksgeråd och saker i badrummet? 

Svar: Du ansvarar själv för att packa ned allting i ditt kök och badrum samt förvara detta på annan plats i lägenheten tills renoveringen är klar. Det är viktigt att ytorna närmast väggen lämnas fria. Mer information om hur du ska lämna lägenheten inför renoveringen kommuniceras i god tid. 

Kommer min hyra att höjas efter renoveringen? 

Svar: Vi vet tyvärr inte hur din hyra påverkas efter renoveringen just nu. Vi återkommer när vi vet mer och självklart blir du informerad i god tid.  

Hur länge kommer renoveringen av hela kvarteret att pågå? 

Svar: Renoveringen kommer att pågå mellan 2,5-3 år.  

Hur påverkas området av renoveringen? 

Svar: Renoveringen påverkar hela fastigheten och alla lägenheter i den. Det kommer att saknas rinnande vatten och vara ett omfattande buller i hela fastigheten. Hantverkare börjar sin arbetsdag tidigt på morgonen, portuppgången kommer att vara öppen och det kommer att vara mycket spring och rörelse i huset. Utomhus kommer det att finnas baracker, maskiner, byggställningar och vara mycket trafik. Det är därför inte lämpligt att barn leker utan uppsikt under den här perioden.  

Hur får jag information om renoveringen? 

Svar: Vi kommer att ha ett platskontor på Siriusgatan 7 som är bemannat. Där kommer det också att finnas informationstavlor som berättar hur arbetet fortskrider. Utöver detta får du information via hyresgästmeddelande, E-mail, sms och brev. Därför är det viktigt att du ser över dina kontaktuppgifter under “dina sidor” så att vi har aktuella kontaktvägar till dig. Du kan också hålla dig uppdaterad via vår hemsida.  

När vet ni i vilken del av kvarteret som renoveringen påbörjas?  

Det vet vi inte förrän upphandlingen är klar, delvis någon gång i juni/juli, kan dröja till början på augusti. 

 

 

Hittade du vad du sökte efter?

Låt oss veta om du tyckte att denna information hjälpte dig. Din återkoppling är till stor hjälp för oss i vårt kontunerliga förbättringsarbete.