Under våren 2024 skedde fler brandtillbud i kvarteret Vitkålen i Visby. Polisen tog initiativet att aktivera Trygga trappan och en månad senare hade skadegörelsen upphört. I den här artikeln får du en inblick i en del av vårt trygghetsarbete.
I slutet av april 2024 upptäcktes över sex anlagda bränder på flera olika platser i våra gemensamhetsutrymmen i kvarteret Vitkålen. Det polisanmälde vi. Bränderna anlades tätt under en kort period vilket gjorde att Polisen ville aktivera Trygga trappan.
Trygga trappan är ett samarbete mellan hyresvärdar och Polisen. På Gotland samarbetar GotlandsHem och Polisen för att främja trygghet och säkerhet i våra bostadsområden. Metoden används för att förebygga och motverka oönskat ”häng” och kriminalitet som kan förekomma i trapphus och gemensamma utrymmen. Både GotlandsHem och Polisen kan ta initiativet att starta Trygga trappan.
När Trygga trappan aktiverades i Vitkålen meddelade vi omgående våra hyresgäster i området. Vi förklarade också varför aktiviteten startade.
När Trygga trappan aktiveras är obehöriga inte längre välkomna. Vi sätter då upp affischer med information om vad som gäller i varje port.
– När Trygga trappan aktiveras ger GotlandsHem polisen tillstånd att be om legitimation från människor som vistas i portuppgångarna. Polisen får även möjlighet att bötfälla på plats för olaga intrång, berättar Malte Nilsson, samordnare för social hållbarhet på GotlandsHem.
I samband med att Trygga trappan aktiverades började vi genomföra återkommande kontroller av gemensamhetsutrymmena i Vitkålen. Vi såg till att det inte fanns något brännbart material i till exempel tvättstugor och trapphus. Polisen ökade sin närvaro och vi hade avstämning ungefär en gång i veckan för att ha koll på läget. Vid varje avstämning gjordes en bedömning om Trygga trappan skulle fortsätta. Aktiviteten ska endast pågå så länge som behovet finns.
Cirka en månad efter att Trygga trappan aktiverades hade skadegörelsen i Vitkålen upphört. Trygga trappan kunde avslutas.
I samband med att Trygga trappan avslutades gjorde vi en Trygghet- och trivselinventering. Vi ville ta reda på om våra hyresgäster trivdes och kände sig trygga i sitt bostadsområde. Vi passade även på och fråga hur de hade upplevt Trygga trappan.
Under juni 2024 åkte vi ut till området och knackade dörr.
Vi skickade ut ett sms till alla och berättade att vi nu kommer att knacka på. Var det någon som inte öppnade när vi knackade på lade vi en lapp i lådan med våra frågor och kontaktvägar.
– Det är frivilligt om man vill prata med oss men alla ska ha möjlighet att ta till sig informationen och få chans att komma med sina tankar.
I slutet av augusti var summeringen av de svar vi fick klar. Vi begav oss ut i området för att titta på det som våra hyresgäster beskrivit som potentiella problem. Alla som arbetar med skötsel och underhåll av våra fastigheter är alltid engagerade i den här typen av aktiviteter.
– Att vi pratar med varandra på GotlandsHem är otroligt viktigt i det här arbetet. De som arbetar med förvaltning av fastigheterna vet hur planen för kommande underhåll ser ut så som till exempel byte av lås eller lampor. Fastighetsteknikerna vet hur träd ska beskäras och hur gemensamhetsytorna ska tas om hand – alla bidrar med sin kompetens.
Nu var tiden inne för en åtgärdsplan. Vi skickade ut ett meddelande till alla hyresgäster i Vitkålen där vi berättade om de frågor och tankar som kommit fram. Vi meddelade också hur och när vi kommer åtgärda problemen.
Ett exempel på något som hyresgästerna upplevde som ett problem var dålig belysning i delar av området. Det här kommer vi åtgärda genom att gallra växtligheten för att få in mer ljus och förbättra ljuset från befintliga ljuspunkter.
– Vi tar problemen på allvar och är noga med att följa upp och se till att åtgärdsplanen följs, avslutar Malte.