Hon har gjort en resa som inspirerar. Det går att ta sig till en plats i yrkeslivet där just dina egenskaper används på bästa sätt. Så här kan det gå till!
Camilla har arbetat 10 år i mäklarbranschen där hon snabbt blev teamledare för nya mäklare. Det är ett jobb som innebär coachning, säljteknik, målsättning och andra inslag som gör en mäklare självständig och framgångsrik.
– Det var roligt och givande att kunna använda den egna kunskapen på ett sätt som får andra att växa.
Som kontorschef för en mäklarfirma i Visby blev sedan uppgiften att ha personalansvar för samtliga medarbetare. Det innebär allt från budgetansvar till att finnas till hands för medarbetare. Här handlade utmaningarna till exempel om personalens mående och om deras prestationer i en provisionsstyrd värld.
– Det här är mitt motto: Tillsammans är vi oslagbara! Jag tycker att det säger allt eftersom alla behövs och bidrar till helheten.
Pandemiåret 2022 såg Camilla vart branschen var på väg. Nu gällde det att hitta en ny väg som kunde ta tillvara intresset för fastigheter och glädjen i kundmöten. Gärna också egenskaperna att vara både flexibel och ordningsam och möjligheten att kunna styra sin dag själv. Svaret blev besiktningsman på GotlandsHem.
– Det finns egentligen ingenting med det yrket som är tråkigt! Här finns variationen av att vara ute på fältet med arbetsuppgifter på kontoret. Som besiktningsman genomför du inspektioner och avgör om bostaden kan fortsätta att hyras ut efter att en hyresgäst har flyttat ut.
Du är också projektledare för de renoveringar som behövs på grund av olika typer av slitage. Du gör en bedömning av vad som behöver göras och vad det kostar. Du tar fram en tidplan och organiserar arbetet med målet att bostaden snabbt ska kunna gå vidare till förmedlingen så att en ny hyresgäst kan flytta in.
Nu har Camilla börjat ett nytt jobb på GotlandsHem. Hon är numera affärsutvecklare med inriktning på försäljning. GotlandsHem befinner sig i en spännande utveckling där möjligheten till andra intäkter än hyror är en viktig och helt nödvändig ingrediens. Nya affärsmodeller arbetas fram inom till exempel försäljning av fastigheter och nya bostadsformer. Det är här Camilla kommer in i bilden.
– Det här är en ny roll i företaget som jag tar mig an med skräckblandad förtjusning samt ödmjukhet över att få förtroendet. Uppdraget hänger ihop med vår affärsutveckling i allmänhet men just försäljning av bostäder i synnerhet. Jag ska se över befintligt bestånd och tillsammans med andra bedöma vad vi bör sälja och hur vi säljer det.
10 års erfarenhet från mäklarbranschen har gett henne koll på lagar och regler att ta hänsyn till, kompetens inom fastigheter och försäljning och ett strategiskt tänk kring bostadsmarknaden på Gotland. Tillsammans med egenskaper som prestigelös och spontan, självständig lagspelare, så känns det som att det här kommer att gå bra!
– Dessutom tycker jag om att göra misstag, för det är då vi lär oss, avslutar Camilla.
Låt oss veta om du tyckte att denna information hjälpte dig. Din återkoppling är till stor hjälp för oss i vårt kontunerliga förbättringsarbete.