Person som håller i en mobiltelefon och scrollar i en app

Boendeappen är till för dig som är hyresgäst hos oss. Appen är skapad för att underlätta hanteringen av saker som har med ditt boende att göra.

Vad är det för app? 

Vi är anslutna till Boendeappen Avy, som är en tjänst som gör det enklare för hyresgäster att hantera det mesta som rör boendet. I appen kan du bland annat:

  • Ta emot och se dina hyresavier 
  • Skapa och följa felanmälningar 
  • Boka tvättstuga
  • Ta emot viktig information från oss via notiser i din telefon

 

Varför gör ni det här? 

Vårt mål är att förenkla din vardag genom att ge dig tillgång till viktiga funktioner och information om ditt boende - oavsett var du befinner dig. Under året (2025) kommer vi med jämna mellanrum att introducera flera nya funktioner. Funktioner som bland annat kan bidra till ökad trivsel och gemenskap. 

Hur gör jag för att komma igång i telefonen? 

  1. Sök efter Boendeappen Avy i App Store eller Google Play 
  2. Ladda ned och logga in med BankId

När du loggat in första gången kommer app-ikonen på din hemskärm i telefonen att ändras till GotlandsHems logga.  

Hur gör jag för att komma igång i datorn?  

  1. Gå till denna hemsida: boendeappen.gotlandshem.se
  2. Logga in med BankId

Hur loggar jag in om jag inte har BankID?

Om du inte har BankID kan du logga in med ditt mobilnummer eller din mejladress som är registrerad hos oss. Se guide med steg för steg här. 

Hur påverkar det här mig som är boende men också står i bostadskön? 

Om du är boende kommer du fortsättningsvis att behöva logga in på Mina sidor en gång per år för att uppdatera dina ködagar och för att söka lediga objekt, ändra kontaktuppgifter och lägga upp annons om bostadsbyte.
  

Observera att ködagarna inte uppdateras när du loggar in i boendeappen.  

Behöver du hjälp med att komma igång? 

För att hjälpa dig komma igång har vi skapat en kort guide som visar steg för steg hur du gör. 
Den hittar du här.  

Tekniska problem

Stött på problem vid inloggning?

Om du har problem med att logga in ber vi dig börja med att säkerställa att vi har rätt kontaktuppgifter till dig och att du har ett aktivt kontrakt. Är du medboende kan du logga in först när den som står på kontraktet loggat in och lagt till dig som gästanvändare. Som gästanvändare måste du alltid logga in med BankID första gången. Om du trots allt inte kan logga in ber vi dig kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

Gästanvändare

Som kontraktsinnehavare kan du lägga till gästanvändare. En gästanvändare kan se allt du kan se, förutom hyresavier. Det finns möjlighet att dela hyresavier.

Så här lägger du till en gästanvändare:

  1. Tryck på Mitt hem
  2. Tryck på Mina gäster
  3. Tryck på Lägg till
  4. Fyll i fälten
  5. Tryck på Lägg till gäst
  6. Kopiera, dela och skicka länken via sms eller e-post till din gäst

Observera att en gästanvändare alltid måste logga in med BankID första gången.

Aktivera notiser

För att inte missa notiser när vi informerar dig via anslagstavlan, kan du säkerställa att du har notiser på. Om du inte aktiverade notiser när du laddade ner appen kan du göra det i efterhand.

Så här gör du för att aktivera notiser:

  1. Tryck på de tre prickarna där det står Mer
  2. Tryck på Min profil
  3. Tryck på Notisinställningar
  4. Aktivera eller avaktiviera de notiser du vill ha på genom knappen Ändra

Hur gör jag en felanmälan?

För att skapa en felanmälan följer du dessa steg:

  1. Tryck på Ärenden
  2. Tryck på Skapa under Felanmäl och ska ärenden
  3. Följ stegen genom att klicka dig fram på de olika alternativ som du får upp
  4. Beskriv ditt ärende utförligt
  5. En summering visas. Tryck på Skicka

Observera att funktionerna i appen kan variera beroende på vilken fastighet du bor i. 

Hittade du vad du sökte efter?

Låt oss veta om du tyckte att denna information hjälpte dig. Din återkoppling är till stor hjälp för oss i vårt kontunerliga förbättringsarbete.

Kom igång med boendeappen för lättare hantering av ditt boende

Vi har skapat en guide som visar hur du kommer igång med appen.